Romy van Vreden pakt overall Europa Cup-titel en stelt startplek in de World Cup 24/25 veilig

Beeld: Andrea Oostdijk

Afgelopen weekend is ook het Europa Cup-seizoen afgesloten. De laatste wedstrijden zouden plaatsvinden op de Kitzsteinhorn, maar helaas konden deze vanwege het weer niet doorgaan. Toch werden er prijzen uitgereikt, namelijk die voor de Europa Cup-winnaars op de big air, slopestyle en de overall-titel. Bij de dames was Romy van Vreden de grote winnaar. Hiermee heeft ze ook een eigen startplek verdiend bij het volgende World Cup-seizoen. Een knappe prestatie in een bijzonder seizoen!

Overall-winnaar, slopestyle-winnaar én tweede op de big air

Hoewel op papier de Europa Cup het ‘op één na hoogste wedstrijdniveau is, na de World Cup’, is het deelnemersveld er zeker niet minder dan bij de World Cup. Veel riders die aan de Europa Cup meedoen, komen ook in actie op de World Cup. We mogen dan ook wel zeggen dat Romy een knappe prestatie heeft geleverd door de titel op de slopestyle, een tweede plek op de big air en ook de overall-titel Europa Cup binnen te halen! In een seizoen vol wijzigingen, geannuleerde wedstrijden en aangepaste formats wist Romy de meeste Europa Cup-punten binnen te halen en mocht zo op de hoogste treden van het podium staan afgelopen weekend.

Meer dan tevreden met seizoen 2023/2024

Romy kan tevreden terugkijken op het seizoen 2023/2024. Al aan het begin van het seizoen pakte ze haar eerste overwinning, op de Europa Cup slopestyle in Font Remeu. Op diezelfde plek werd ze tweede op de big air en zo pakte ze meteen al een flinke voorsprong in het overall-klassement. Ook bij de andere Europa Cups behaalde ze elke keer de finals en wist zo bij alle wedstrijden punten te halen. Daarnaast heeft ze ook aan drie World Cups mee mogen doen, waar ze veel heeft geleerd en een hoop ervaring op kon doen.

In seizoen 2024/2025 eigen startplek bij de World Cup

Ieder seizoen krijgt de Europa Cup overall-winnaar van voorgaande winter een eigen startplek in de World Cup. Waar normaal de startplekken per land ingedeeld worden door de bond, is deze startplek persoonsgebonden. Romy heeft dus met haar goede resultaten en de overall-winst van dit seizoen haar startplek in de World Cup 2024/2025 zeker gesteld. Aangezien de kwalificaties voor de Olympische Winterspelen van 2026 ook in dat seizoen plaatsvinden, vallen alle puzzelstukjes mooi op z’n plek! We wensen Romy heel veel succes komende winter en zijn benieuwd naar welke mooie prestaties ze gaat neerzetten!

Laatste wedstrijden afgelast

De laatste wedstrijden van het Europa Cup-seizoen stonden gepland op de Kitzsteinhorn. Helaas was het niet het einde van het seizoen waarop gehoopt werd. Vanwege de vele sneeuwval en wind moest de organisatie van dag tot dag kijken wat er mogelijk was, maar helaas zat het weer niet mee. Alle wedstrijden werden afgelast en daarmee werd een bijzonder seizoen afgesloten. Op naar een fijne zomer en een goede voorbereiding op de volgende winter!

Op de hoogte blijven van de Nederlandse Ski Vereniging? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Official partners
Championship venues