Selectieleden NSkiV van start op CTO Papendal

Geplaatst op 16 september 2015

Elf nationaal selectieleden van de Nederlandse Ski Vereniging maken tot en met PyeongChang 2018 fulltime gebruik van de faciliteiten van het Centrum voor Topsport en Onderwijs (CTO) op Papendal. Onder meer olympisch alpinesnowboardster Michelle Dekker, wereldkampioen parasnowboarden Chris Vos en junioren wereldkampioen snowboard slopestyle Erik Bastiaansen zijn verhuisd naar Arnhem.

In het verleden trainden atleten van de NSkiV periodiek op Papendal. Nu is er een structureel, fulltime programma – Wopke de Vegt, technisch directeur van de NSkiV

“Dit betekent de volgende stap in een nog professionelere opleiding en trainingsomgeving voor talenten en toppers”, vervolt De Vegt. “In Papendal valt alles onder één paraplu, van mental coaching tot medische begeleiding tot onderwijs en sportfaciliteiten. Bovendien vindt er kruisbestuiving vanuit andere disciplines plaats.”

Strength & conditioning coach

De aanstelling van een fulltime strength and condition coach past bij deze ontwikkelingen. Voorheen maakte de NSkiV op projectbasis gebruik van kracht- en conditietrainers, deze functie wordt nu fulltime vervult door Robert Walsh. De Vegt: “Robert zal daarnaast ook zijn kennis delen met verschillende clubs en teams. Zodat de basis van talentontwikkeling nog sterker wordt.”

De verschillende bondscoaches zijn ook regelmatig bij de trainingen op Papendal aanwezig. Naast Michelle Dekker, Chris Vos en Erik Bastiaansen, zijn ook de jonge freestyle snowboarders Niek van der Velden en Max de Vries, parasnowboardster Lisa Bunschoten en de aangepaste skiërs Anna Jochemsen, Niels de Langen, Jeroen Kampschreur, Jeffrey Stuut en Thomas Mulder fulltime op Papendal van start gegaan.

Alle andere selectieleden en de atleten uit de verschillende talentontwikkelingprogramma’s maken geregeld gebruik van de faciliteiten op het topsportcentrum. De afgelopen seizoen zeer succesvolle freestyle snowboardster Cheryl Maas bereidt zich in haar woonplaats Oslo voor op het nieuwe seizoen.

FOTO: Robert Walsh begeleidt de atleten op Papendal.