Boardsportvereniging SPIN bedenkt creatieve oplossing voor meer snowboardplezier

Geplaatst op 18 april 2016

Liefst 130 organisaties die zich bezighouden met wintersport zijn aangesloten bij de Nederlandse Ski Vereniging (NSkiV). Bij elke club en skibaan zijn wintersportliefhebbers bezig met het plannen en organiseren van leuke wintersportactiviteiten. De NSkiV biedt verenigingen een financieel steuntje in de rug door projecten een subsidie van maximaal 5000 euro per jaar toe te kennen uit het sportstimuleringsfonds. Daarvoor moet een aanvraag worden ingediend bij de sportraad, een commissie van de NSkiV. Tijdens en na de toekenning van de subsidie houdt de vereniging nauw contact met de NSkiV.

Zo heeft de boardsportvereniging SPIN een subsidie ontvangen voor hun project om meer snowboardende leden op de sneeuwbaan te laten genieten. De studentenvereniging uit Utrecht worstelde namelijk al enige tijd met het probleem dat de animo voor hun snowboardtrips de laatste jaren daalde. De vereniging die activiteiten organiseert voor verschillende boardsporten, zoals surfen, wakeboarden, skateboarden en snowboarden, ging op zoek naar een manier om haar leden meer snowboardplezier in Nederland te bieden.

Ze bedachten hier een simpele, maar ook inventieve oplossing voor. Met het geld van het sportstimuleringsfonds schaften ze drie jaarpassen voor SnowWorld aan waarmee leden kunnen snowboarden. Jan Dirk Spijker van SPIN zegt hierover: “Met de aanschaf van de passen konden we het snowboarden een extra impuls geven en het daarmee naar een hoger niveau brengen. Met de passen wilde SPIN ook meer naamsbekendheid generen doordat SPIN-leden actiever konden zijn in de ‘snowscene’ van Nederland.”

“Er is veel gebruik gemaakt van de passen. Hierdoor is het algehele niveau van alle snowboarders flink gestegen en er zijn veel parkrijders bijgekomen.” – Jan Dirk Spijker

De passen werden een groot succes! Spijker: “Er is veel gebruik gemaakt van de passen. Hierdoor is het algehele niveau van alle snowboarders flink gestegen en er zijn veel parkrijders bijgekomen.” Er was ook weinig organisatie nodig om alles in goede banen te leiden. Er was één lid van de vereniging die alle reserveringen afhandelde, zodat kon worden doorgegeven op welke datum en op welke naam de passen konden worden gezet.

TIPVoor meer informatie over het sportstimuleringsfonds kunnen aangesloten wintersportverenigingen terecht op Winternet, het afgesloten deel van de website voor lidorganisaties.

Het project is zo’n groot succes geweest dat SPIN dit jaar heeft besloten om de passen zelf aan te schaffen. Ook de animo voor de snowboardtrips is flink gestegen. Vorig seizoen zijn mede dankzij de passen niet één maar twee wintertrips georganiseerd in één seizoen. De eerste trip is naar Les Deux Alpes geweest en de tweede naar Risoul.