Acht sporters gekwalificeerd voor Paralympische Winterspelen PyeongChang 2018

Geplaatst op 05 april 2017

Acht sporters zijn officieel gekwalificeerd voor de Paralympische Winterspelen PyeongChang 2018. NOC*NSF heeft de voordrachten vanuit de Nederlandse Ski Vereniging gehonoreerd.

Alpineskiën

Snowboarden

Update 5 april 2017:
Inmiddels heeft NOC*NSF aan Anna Jochemsen en Niels de Langen ook een kwalificatie toegekend voor respectievelijk de disciplines slalom en reuzenslalom (Anna) en super-G, afdaling en combinatie (Niels).

Voor de tweede keer in actie

Voor Anna Jochemsen, Lisa Bunschoten, Bibian Mentel en Chris Vos worden PyeongChang 2018 de tweede Spelen. Mentel zorgde in Sochi voor de enige Nederlandse medaille: goud op de snowboardcross. Lisa Bunschoten werd in dezelfde wedstrijd zevende, Chris Vos bij de mannen dertiende. Tijdens de Spelen in PyeongChang, staat naast de snowboardcross voor het eerst ook de banked slalom op het programma. Van de gekwalificeerde alpineskiërs kwam alleen Anna Jochemsen al eens in actie op de Spelen. Jochemsen startte in Sochi op verschillende onderdelen, maar wist geen medaille te veroveren.

Procedure

Na afloop van de kwalificatieperiode en, voor zover van toepassing, nadat de interne selectieprocedure is afgerond, doet de Nederlandse Ski Vereniging een voordracht voor uitzending. NOC*NSF toetst vervolgens of de voordracht voldoet aan alle voorwaarden voor deelname aan de Paralympische Spelen. Een voordracht voor uitzending kan pas door NOC*NSF in behandeling worden genomen nadat de toewijzing van quotumplaatsen door de IF heeft plaatsgevonden. Als de voordracht voor uitzending door NOC*NSF gehonoreerd is, is de sporter verzekerd van deelname aan de Paralympische Spelen.

MEER INFO over de Paralympische Winterspelen PyeongChang 2018 is hier te vinden.

BRON: NOC*NSF
FOTO: Jeroen Kampschreur op archiefbeeld.