Joey van de Noort 9e in slopestyle finale World Rookie Tour

Geplaatst op 10 april 2017

De 15-jarige Joey van de Noort uit Numansdorp is gisteren tijdens de World Rookie Finals in Kaprun op de negende plaats geëindigd op het onderdeel slopestyle. Na de succesvolle Nederlandse Kampioenschappen in Laax vorige week, waar Joey het overall goud pakte op zowel de slopestyle als de big air, verscheen de jonge freestyle boarder zelfverzekerd aan de start in Oostenrijk. De één jaar oudere Casper Wolf wist ook een plaats in de slopestyle finale te bemachtigen, maar bleef na twee valpartijen steken op de 24e plaats.

Overtuigende runs in kwalificatieronde

Na een aantal dagen slecht weer, schijnt zaterdag tijdens de slopestyle kwalificaties de zon volop in Kaprun. In het Snowpark Kitzsteinhorn strijden 87 jonge talenten voor de felbegeerde plaatsen in de finale op zondag. Onder hen de Nederlandse snowboarders Joey van de Noort, Casper Wolf en Rakim Foy. Afgelopen januari plaatsten zij zich in het Italiaanse Livigno tijdens het World Rookie Fest voor het finale-event van de Rookie Tour 2016-2017. Joey en Casper slagen er beiden in een overtuigende run neer te zetten in de kwalificatieronde. Casper valt op door een super smooth Cab 900 met indy grab. Met respectievelijk een 13e en 19e plaats mogen zij meedingen naar een podiumplek tijdens de slopestyle finale. Voor de 15-jarige Rakim betekent de kwalificatieronde het einde van de Rookie Tour.

Van de Noort in de top 10

De finale op zondag wijst uit wie de beste snowboardtalenten onder de 18 jaar zijn van deze editie van de World Rookie Tour. Casper Wolf heeft helaas zijn dag niet: in de eerste finalerun weet hij de cab 1080 niet te landen en in de tweede run resulteert de frontside 900 in een val. Casper eindigt daarmee op de 24e plaats. Het succes van de NK lijkt Joey van de Noort nog in de benen te zitten. Dankzij een net uitgevoerde eerste run kruipt het jonge talent tijdens de slopestyle finale uiteindelijk omhoog naar een mooie 9e plaats. Het is de 16-jarige Japanse snowboarder Takeru Otsuka die er in Kaprun met het goud vandoor gaat. De Italiaanse Davide Boggio (18) pakt het zilver en het brons gaat naar Minsik Lee (16) uit Zuid-Korea.

Run Casper: frontside noseslide 270 op de rainbowrail; frontside 900 naar cab 1080 op de schans; cab 270 in, 270 out. Run Joey: switch-backside blunt 270 op de rainbowrail; cab 900 naar backside 1080 op de schans; frontside 270 in.

Rookie Team Selectiedag

De jonge talenten Joey van de Noort, Casper Wolf en Rakim Foy zijn hun snowboardcarrière gestart in het Rookie Team, de jeugdselectie van de Nederlandse Ski Vereniging. De Rookies worden begeleid in hun weg naar de snowboardtop op de freestyle snowboardonderdelen en nemen deel aan een uitgebreid trainingsprogramma. Het Rookie Team is op zoek naar nieuwe snowboardtalenten (geboortejaren 2005, 2006 en 2007) en organiseert op 14 mei 2017 een selectiedag in SnowWorld Zoetermeer.

De volledige UITSLAGEN vind je hier.
Meld je hier aan voor de ROOKIE TEAM SELECTIEDAG

FOTO’s: World Rookie Tour