Vrijwilliger Gerda de Wit ontvangt koninklijke onderscheiding

Geplaatst op 26 april 2017

De dag voor Koningsdag regent het traditioneel weer lintjes. Die zijn bedoeld voor mensen die goede dingen doen voor de maatschappij. Dit jaar ontvangen 2.815 Nederlanders een koninklijke onderscheiding. En een ervan is niemand minder dan Gerda de Wit, een vaste kracht bij de wedstrijdleiding van de Nederlandse Ski Vereniging (NSkiV).

Alhoewel de bescheiden Gerda uit Akersloot anders zal zeggen, heeft zij de onderscheiding dik verdiend. Zo heeft zij zich al bijna 40 jaar als vrijwilligster ingezet voor het wedstrijdskiën in Nederland en daarbuiten. Dat deed en doet zij nog altijd op een heel plezierige manier en in verschillende functies. Van 1980 tot 1985 was zij bestuurslid van een van de lokale verenigingen, Il Primo, aangesloten bij de NSkiV. In 1985-1987 was zij als interim-voorzitter van de Federatie Skiclubs en Skibanen en betrokken bij de integratie van genoemde organisatie in de NSkiV.

Al dertig jaar is zij actief bij de wedstrijdorganisatie van door de NSkiV geïnitieerde (inter)nationale skiwedstrijden (waaronder bijvoorbeeld Nederlandse kampioenschappen alpineskiën en FIS-wedstrijden). Verder is zij jarenlang lid geweest van de commissie wedstrijdzaken en heeft zij geacteerd als jurylid. Er wordt nooit tevergeefs een beroep op haar gedaan. Dit weten we bij de NSkiV al geruime tijd, maar nu weet heel Nederland het ook.

Foto: Gerda in actie tijdens de NK alpineskiën.

Coverfoto: Ernest Selleger