Internationale ski-talenten komen naar Landgraaf

Geplaatst op 08 oktober 2017

Internationale ski-talenten keren terug naar Nederland. Met de zogeheten FIS Entry League-wedstrijden op 14 en 15 oktober op de indoorpiste van SnowWorld Landgraaf maakt ons land weer deel uit van het internationale wedstrijdcircuit alpine. De wedstrijden zijn bedoeld voor skiërs vanaf 16 jaar, waarvan er naar verwachting zo’n honderd tot honderdvijftig naar Landgraaf komen om de eerste punten voor de wereldranglijst te pakken. De organisatie is in handen van Snowsports Academy Racing (SAR) in samenwerking met SnowWorld.

“In mei 2017 is de beslissing genomen bij de internationale skifederatie (FIS) om het skiseizoen in Europa met twee weken te vervroegen. Het is geweldig dat wedstrijdorganisator Snowsports Academy Racing en de accommodatie SnowWorld Landgraaf, met de enige FIS gehomologeerde piste van Nederland, hier snel op anticiperen en voor de junioren skiërs uit Nederland en Europa een wedstrijd bieden om een start te maken in het internationale FIS circuit. Onze zuiderburen organiseren tevens op 17 en 18 oktober twee FIS Entry League-wedstrijden op de piste van Snow Valley in Peer (België). Dit maakt het extra interessant voor jonge atleten om met deze wedstrijdserie in Europa te starten”, stelt Bert Raaphorst, coördinator wedstrijden en evenementen van de Nederlandse Ski Vereniging.

Deelname aan de wedstrijden in Landgraaf is met name voor jonge skiërs van belang. Eerstejaars junioren kunnen hier punten vergaren voor de positie op de wereldranglijst. Dit is van belang voor de startpositie bij internationale wedstrijden gedurende het seizoen. “De locatie SnowWorld is een perfecte uitvalsbasis om je als skiër te ontwikkelen”, zegt Rene Rijsdijk, coach van de Nederlandse alpineskiester Adriana Jelinkova. “Op deze uitdagende indoorpiste kunnen atleten veel ski-uren maken en een basis leggen om de competitie aan te gaan met skiërs uit de Alpenlanden.”

De toegang tot de wedstrijden, die tussen 9.00 en 15.00 uur plaatsvinden, is gratis.