Snowboarders Maas en Van der Velden starten op World Cup in Milaan

Geplaatst op 10 november 2017

Voor de snowboarders Cheryl Maas (foto) en Niek van der Velden staat zaterdag 11 november de eerste World Cup big air van dit seizoen op het programma in Milaan. Beide selectieleden van de Nederlandse Ski Vereniging azen deze winter op een startbewijs voor de Olympische Spelen van PyeongChang 2018. De komende weken starten zij ook op de World Cups big air in Peking (24 en 25 november), Mönchengladbach (2 december) en Copper Mountain (7 december).

Winterspelen

De 33-jarige Maas deed eerder mee aan de Winterspelen van Turijn 2006 en Sochi 2014. Om in PyeongChang te mogen starten, moet ze op de zogenoemde FIS olympic allocation list van 22 januari 2018 minimaal een plek in de top 30 bezetten met – afhankelijk van haar positie – als bijkomende eis mogelijk één of tweemaal een top 12-ranking op een World Cup of de WK van maart 2017. Op dat WK eindigde ze op de big air als 7e en momenteel bezet ze de 15e plaats op de FIS olympic allocation list, waardoor haar vooruitzichten op deelname goed zijn.

Allocation list

De pas 17-jarige Niek van der Velden debuteerde vorig seizoen in het World Cup-circuit. Zijn beste prestatie was een 15e plaats op de big air in Quebec afgelopen februari. Een maand later brak hij op de WK zijn been. Van der Velden moet op de geschoonde FIS olympic allocation list minimaal een plek in de top 40 bezetten en aan dezelfde aanvullende eisen als Maas voldoen om een startbewijs te bemachtigen. Momenteel staat hij op de geschoonde lijst 39e.

LIVE: De finale van de World Cup big air wordt zaterdag 11 november vanaf 18.45 uur live uitgezonden op Eurosport 2.

NORMEN EN LIMIETEN: De normen en limieten voor PyeongChang 2018.
KALENDER: De volledige FIS World Cup-kalender.

FOTO: Cheryl Maas in actie tijdens de World Cup big air in Mönchengladbach in 2016.
FOTOCREDIT: FIS / Oliver Kraus