‘Wat een supervet en gaaf freestyle evenement dit’

Geplaatst op 18 december 2017

Dat kunnen ze wel, die Amerikanen. Een wintersportfeestje maken met vette wedstrijden een gave course en een supertof nevenprogramma. De Nederlandse parasnowboarddelegatie onder leiding van coaches Frank Germann en Bell Berghuis hebben dat aan den lijve ondervonden tijdens het Dew Tour-event in Breckenridge (Colorado, USA). De absolute wereldtop in het freestyle skiën en snowboarden stond er aan de start en de paraboarders mochten van de organisatie niet ontbreken. Daarbij oogstte de Nederlandse selectieleden een gouden en twee bronzen medailles.

Erepodium

Want hoe leuk, perfect en gaaf een evenement ook wordt opgezet, als er een wedstrijd aan verbonden is, gaan de Nederlandse parasnowboarders stuk voor stuk natuurlijk voor een plaats op het erepodium. Tot drie keer aan toe mocht een Nederlandse snowboarder ook op het ereschavot verschijnen; Lisa Bunschoten om als winnaar te worden gehuldigd, Renske van Beek en Chris Vos om de bronzen prijs in ontvangst te nemen.

FOTO: Frank Germann

Coach Frank Germann was blij dat hij de keus had gemaakt om naar de Dew Tour in Colorado af te reizen. “Een prachtige wedstrijd, waarvoor ze een bizarre banked slalom hadden neergelegd met 27 banks en een course van ruim anderhalve minuut. Perfecte sneeuw en een maximaal deelnemersveld, en uiteindelijk een fantastische race. Wat ons betreft is de trip meer dan geslaagd. We hebben al niet veel wedstrijden dus is het zaak om ook hierin de juiste keuzes te maken om wedstrijdritme te houden. Dan moet je af en toe misschien wat verder reizen, maar de atleten hebben dit soort races nodig om straks superfit en goed voorbereid op de Paralympische Spelen in Zuid-Korea aan de start te staan.”

Tof

“Een hele toffe wedstrijd en een geweldige course inderdaad”, reageerde Lisa vanaf de andere kant van de grote plas. “Natuurlijk is het al supertof om mee te mogen doen aan de Dew Tour en dan winnen… dat is helemaal mooi!” Ook Renske van Beek was goed te spreken over het evenement: “Heel vet, ontzettend goed georganiseerd en heel erg gaaf om op deze manier en in deze entourage deel te mogen nemen aan zo’n freestyle snowboard-  en skifestijn.”

FOTO: Renske van Beek.

Van Beek was dolgelukkig met haar derde plaats: “Het was nog even spannend omdat ik in mijn eerste twee runs onderuit was gegaan en dus moest ik in de laatste run alles uit de kast halen. Maar het is gelukt en ik heb hier weer van geleerd voor de komende wedstrijden.” Nu even rust, weet ze, kerst vieren met vrienden en familie en dan in januari weer vlammen. “We gaan er in ieder geval voor zorgen dat we ons zo goed mogelijk voorbereiden op Zuid-Korea”, vulde Lisa aan.

Dew Touw Beckenridge, Colorado USA

FOTO BOVEN: archieffoto Lisa Bunschoten.