Slecht weer zet streep door NK-titels in Les Deux Alpes

Geplaatst op 13 april 2018

De weersomstandigheden hebben deze week een flinke streep gezet door de eerste gezamenlijke Nederlandse en Belgische kampioenschappen freestyle snowboarden en skiën (Totally Snowjam). In het Franse Les Deux Alpes werd vandaag ook de afsluitende big air afgelast wegens te veel wind. “In dertig jaar is dit nog niet voorgekomen”, vertelt wedstrijdleider Martijn Oostdijk.

Maandag was de eerste wedstrijddag, waarbij de jeugd mannen (snowboard), alle vrouwen (snowboard) en alle freestyle skiërs in actie kwamen op de slopestyle. Toen de rookies, junioren en senioren snowboarders aan de beurt waren, begon het te sneeuwen. De wedstrijd werd uitgesteld, maar kon ook dinsdag, woensdag én donderdag vanwege het weer niet doorgaan. Waarop de slopestyle officieel werd afgelast en vandaag de big air was gepland. Maar ook dat ging dus niet.

FOTO: Training voor de NK slopestyle, waarna de wedstrijd werd afgelast.

Martijn: “Elke dag zijn we met de organisatie naar boven gegaan en hebben we ervoor gezorgd dat alles klaar stond. De jury, de beachflags, noem maar op.” Na de sneeuw op maandag, was het de wind die de dagen daarop de wedstrijd nekte. Mogelijkheid tot meer uitstel is er niet. “Dat is echt heel erg jammer. Er zijn jongens die nu naar huis gaan zonder dat ze een wedstrijd hebben gereden. En voor de anderen is alleen de slopestyle geweest. Maar het is niet anders. Hier heb je helaas geen invloed op.”

‘Goed huwelijk’ met België

De samenwerking met de Belgen was volgens Martijn wel heel goed. Hij had – net als iedereen – graag de onderlinge strijd tussen de atleten van de lage landen gezien. “Want uit internationale wedstrijden weten we dat het dicht bij elkaar ligt. Door samen te werken, hebben we ook een groter deelnemersveld en dat is goed voor iedereen.”

FOTO: Martijn Oostdijk (l) en Christophe de Groof van Sneeuwsport Vlaanderen.

Martijn omschrijft het NK/BK verder als ‘een goed huwelijk’, dat zeker mogelijkheden biedt voor de toekomst. Of die ook in Les Deux Alpes ligt, is de vraag. Martijn: “We gaan ons beraden over de locatie. Maar het belangrijkste is dat de synergie tussen Nederland en België goed is.”

Zo goed zelfs, dat er in de wandelgangen al wordt gesproken over een gezamenlijk NK/BK big air indoor, als vervanging voor de afgelaste big air in Les Deux Alpes. Op 12 en 13 mei is het finaleweekend van de Dutch Cup. Is het een mogelijkheid om het daar in te passen? Martijn: “Daar gaan we naar kijken. Binnen twee weken moet wel duidelijk zijn of dat wel of niet gaat lukken.”

Lees meer: Freestyle skiër Mees van Lierop wint NK slopestyle
Lees meer: Snowboardster Melissa Peperkamp grote winnares op NK slopestyle