Internationale FIS licentie

Wanneer een sporter aan internationale FIS-wedstrijden wil deelnemen, dient hij/zij in het bezit te zijn van een geldige FIS-licentie. Deze licentie is door het sportsecretariaat van de Nederlandse Ski Vereniging aan te vragen bij de internationale skifederatie FIS. Hieraan zijn voorwaarden en kosten verbonden.

Voor het aanvragen van een FIS-licentie gelden de volgende voorwaarden:

1. Je moet in het bezit zijn van de Nederlandse nationaliteit;
  2. Je moet lid zijn van de de Nederlandse Ski Vereniging. Ben je dit nog niet dan kan je dit online doen op www.wintersport.nl/lidmaatschap.
  3. Je moet een koppeling maken om in te loggen via www.wintersport.nl/koppel-gegevens. Dit is nodig om de betaling in orde te maken.
  4. Je moet in het bezit zijn van de doorlopende reisverzekering van de NSkiV of een vergelijkbare verzekering. Voor meer informatie over de verzekering van de Nederlandse Ski Vereniging: www.wintersport.nl/reisverzekering
  5. Je moet een internationale atletenverklaring hebben ondertekend.
  6. Je moet het inschrijfformulier voor de licentie volledig invullen.
  7. Je moet formulieren ondertekenen ter bevestiging van kennisname van de regelgeving met betrekking tot doping, zoals het bevestigingsformulier en het toestemmingsformulier. Dit laatste formulier alleen wanneer je minderjarig bent.
  8. Door de licentie aan te vragen ga je akkoord met de regels voor FIS-licentiehouders en de gedragsregels.
  9. Voor de discipline alpineskiën zijn andere startregels van toepassing. Deze kun je hier downloaden.

De formulieren onder punt 5, 6 en 7 moeten samen met een kopie paspoort / identiteitsbewijs worden opgestuurd of gemaild naar de Nederlandse Ski Vereniging: sportsecretariaat@nederlandseskivereniging.nl. Het kopie paspoort/identiteitsbewijs is alleen nodig bij een eerste aanvraag of als je paspoort/identiteitsbewijs verlopen is.

Per discipline gelden de volgende leeftijdsgrenzen:

• voor alpine vanaf 2001,
  • voor snowboard alpine en SBX vanaf 2002,
  • voor snowboard BA, HP en SBS vanaf 2004,
  • voor skispringen vanaf 1998,
  • voor freestyle HP, SS en BA vanaf 2004,
  • voor skicross vanaf 2001;

De kosten zijn voor alle disciplines €34,00.
Wanneer de licentie is aangevraagd komt de sporter op de eerst volgende FIS- lijst. Dit betekent niet dat je niet eerder kunt deelnemen, alleen kun jij je reeds behaalde punten (dan) nog niet zien.

FIS-licentienummer
Alleen sporters met een geldig FIS-licentienummer worden toegelaten tot de wedstrijden. Iedere atleet hoort op de hoogte te zijn van de regels voor FIS-licentiehouders en het gedragsreglement voor FIS-licentiehouders.

Wedstrijden
Aanmeldingen voor internationale wedstrijden zijn alleen geldig wanneer deze zijn aangemeld door het sportsecretariaat van de Nederlandse Ski Vereniging. De informatie over welke wedstrijden er zijn, is te vinden op www.fis-ski.com.

Contact sportsecretariaat
Nederlandse Ski Vereniging
Sportsecretariaat
E-mail: sportsecretariaat@nederlandseskivereniging.nl

Praktische tips voor deelname aan internationale wedstrijden:

Eigen verantwoording

1. Ga na of de wedstrijd doorgaat c.q. verplaatst is (andere plaats en/of tijd).
  2. Indien jij bent verhinderd moet je jezelf afmelden bij de organisatie en het sportsecretariaat.

Wat neem je mee naar de wedstrijden?
Vergeet naast alle kleding en materialen niet onderstaande spullen mee te nemen naar de wedstrijd:

1. Een geldig paspoort;
  2. Een geldige lidmaatschapskaart NSkiV;
  3. Het telefoonnummer NSkiV sportsecretariaat: +31 (0)70 310 11 48
  4. Ons e-mail adres: sportsecretariaat@nederlandseskivereniging.nl

Melden bij wedstrijden
Meestal is het plaatselijk VVV-bureau of het gemeentehuis tijdelijk ingericht als rennburo/race office. Vraag ter plaatse naar de locatie van het rennburo/race office en het aanvangstijdstip van de teamcaptainsmeeting.

Teamcaptainsmeeting
De eerste teamcaptainsmeeting is meestal rond 17.00 uur op de dag voor de wedstrijd- of trainingsdag. Vraag dit zelf na bij aankomst. Op de teamcaptainsmeeting worden de startplaatsen bepaald en de startnummers uitgedeeld. Als je niet op de teamcaptainsmeeting aanwezig bent of vertegenwoordigd wordt, is de kans groot dat je niet mag starten.

Alleen wedstrijden aangemeld door het sportsecretariaat of medewerkers van de Nederlandse Ski Vereniging zijn geldig.