Internationale IPC licentie

LET OP: Deze licentie is vanaf 1 oktober 2016 niet meer online te bestellen, voor vragen neem contact op met c.redegeld@nederlandseskivereniging.nl

Een sporter die in het buitenland aan aangepaste wintersportwedstrijden wil deelnemen, dient in het bezit te zijn van een geldige IPC-licentie. Deze licentie is door het sportsecretariaat van de Nederlandse Ski Vereniging aan te vragen bij de internationale skifederatie IPC. Hieraan zijn voorwaarden en kosten verbonden.

Wanneer een IPC-licentie voor het eerst wordt aangevraagd, gelden de volgende voorwaarden:

1. Je moet in het bezit zijn van de Nederlandse nationaliteit.
  2. Je moet lid zijn van de Nederlandse Ski Vereniging. Ben je dit nog niet dan kan je dit online doen op www.wintersport.nl/lidmaatschap.
  3. Je moet een atletenverklaring hebben ondertekend: Eligibility code formulier. Dit moet je als PDF opslaan.
  4. Je moet het inschrijfformulier voor de licentie volledig hebben ingevuld.
  5. Je moet het Medical Diagnostics Form invullen en als PDF opslaan.
  6. Je moet een pasfoto als JPEG-bestand emailen naar de NSkiV.
  7. Je moet een kopie van je paspoort / identiteitsbewijs toevoegen.

Door de licentie aan te vragen ga je akkoord met de regels voor IPC-licentiehouders en de gedragsregels.

De formulieren onder punt 3, 4 en 5 moeten samen met een pasfoto en kopie paspoort / identiteitsbewijs worden opgestuurd of gemaild naar de NSkiV.

Wanneer de IPC-licentie moet worden verlengd, gelden de volgende voorwaarden:

1. Je moet het inschrijfformulier voor de licentie volledig invullen.
  2. Wanneer je een nieuw paspoort / identiteitsbewijs hebt, moet je hiervan een kopie mailen of opsturen naar de NSkiV.

Classificatie:
Indien de sporter een internationale licentie wilt aanvragen dient de sporter ook gekeurd te worden voordat hij/zij kan gaan deelnemen aan de wedstrijden. Jaarlijks zijn er twee classificatiemomenten. Meer informatie over classificatie is op te vragen bij het sportsecretariaat.

Kosten:
De kosten zijn voor alle volwassen disciplines €60,00 indien de licentie voor 1 oktober 2016 wordt aangevraagd. Na 1 oktober 2016 wordt de licentie €90,00 (alleen voor diegenen die al eerder een licentie hebben aangevraagd. Voor nieuwe atleten blijft de licentie €60,00). Sinds seizoen 2014-2015 is er ook een jeugdlicentie beschikbaar. Voor de jeugdlicentie moet de atleet in de jeugdcategorieën vallen van 13-15 jaar en 15-17 jaar. Deze licentie kost €30,00.

Het sportsecretariaat is op de volgende manieren te bereiken:
Nederlandse Ski Vereniging Sportsecretariaat
E-mail: sportsecretariaat@nederlandseskivereniging.nl

Praktische tips voor zelfstandige deelname aan internationale wedstrijden (onafhankelijk van NSkiV):

Eigen verantwoording:
1. Ga na of de wedstrijd doorgaat c.q. verplaatst is (andere plaats en/of tijd). Zie hiervoor de IPC-kalender.
2. Geef op tijd door aan het sportsecretariaat aan welke wedstrijd jij wilt deelnemen. Aan de wedstrijden zijn vaak deadlines verbonden.
3. Indien jij bent verhinderd moet je jezelf afmelden bij de organisatie en het sportsecretariaat.

Vergeet naast alle kleding en materialen niet onderstaande spullen mee te nemen naar de wedstrijd:
1. Een geldig paspoort;
2. Een geldige lidmaatschapskaart NSkiV;
3. Het telefoonnummer NSkiV sportsecretariaat: +31 (0)70 310 11 48. Ons e-mail adres: sportsecretariaat@nederlandseskivereniging.nl

Melden bij wedstrijden:
Meestal is het plaatselijk VVV-bureau of het gemeentehuis tijdelijk ingericht als Race-office. Vraag ter plaatse naar de locatie van het Race office/Rennburo en het aanvangstijdstip van de Teamcaptainsmeeting.

Teamcaptainsmeeting:
De eerste TC-meeting is meestal rond 17.00 uur op de dag voor de wedstrijd- of trainingsdag. Vraag dit zelf na bij aankomst. Op de TC-meeting worden de startplaatsen bepaald en de startnummers uitgedeeld. Bij de TC meetings mogen alleen coaches en trainers aanwezig zijn. Indien er geen Nederlandse coach aanwezig is moet je een ander land vragen om jouw te vertegenwoordigen.

Alleen wedstrijden aangemeld door het sportsecretariaat of medewerkers van de Nederlandse Ski Vereniging zijn geldig.