Internationale IPC licentie

Een sporter die in het buitenland aan aangepaste wintersportwedstrijden wil deelnemen, dient in het bezit te zijn van een geldige IPC-licentie. Deze licentie is door het sportsecretariaat van de Nederlandse Ski Vereniging aan te vragen bij de internationale skifederatie IPC. Hieraan zijn voorwaarden en kosten verbonden.

Wanneer een IPC-licentie voor het eerst wordt aangevraagd, gelden de volgende voorwaarden:

1. Je moet in het bezit zijn van de Nederlandse nationaliteit.
  2. Je moet lid zijn van de Nederlandse Ski Vereniging. Ben je dit nog niet dan kan je dit online doen op www.wintersport.nl/lidmaatschap.
  3. Je moet een koppeling maken om in te loggen via www.wintersport.nl/koppel-gegevens. Dit is nodig om de betaling in orde te maken.
  4. Je moet een atletenverklaring ondertekenen (Eligibility code formulier) en als PDF-bestand opslaan.
  5. Je moet het inschrijfformulier voor de licentie volledig invullen.
  6. Je moet het Medical Diagnostics Form invullen en als PDF opslaan.
  7. Je moet een pasfoto als JPEG-bestand e-mailen naar de Nederlandse Ski Vereniging: sportsecretariaat@nederlandseskivereniging.nl.
  8. Je moet een kopie van je paspoort / identiteitsbewijs toevoegen.
  9. Door de licentie aan te vragen ga je akkoord met de regels voor IPC-licentiehouders en de gedragsregels.

De formulieren onder punt 4,5 en 6 moeten samen met een pasfoto en kopie paspoort / identiteitsbewijs worden opgestuurd of gemaild naar de Nederlandse Ski Vereniging: sportsecretariaat@nederlandseskivereniging.nl.

Wanneer de IPC-licentie moet worden verlengd, gelden de volgende voorwaarden:

1. Je moet het inschrijfformulier voor de licentie volledig invullen.
  2. Wanneer je een nieuw paspoort / identiteitsbewijs hebt, moet je hiervan een kopie mailen of opsturen naar de Nederlandse Ski Vereniging.

Classificatie
Indien de sporter een internationale licentie wilt aanvragen dient de sporter ook gekeurd te worden voordat hij/zij kan gaan deelnemen aan de wedstrijden. Jaarlijks zijn er twee classificatiemomenten. Meer informatie over classificatie is op te vragen bij Roel Boekel, via r.boekel@nederlandseskivereniging.nl.

Kosten
De kosten zijn voor alle volwassen disciplines €60,00 indien de licentie voor 1 oktober 2017 wordt aangevraagd. Na 1 oktober 2017 wordt de licentie €90,00 (alleen voor diegenen die al eerder een licentie hebben aangevraagd. Voor nieuwe atleten blijft de licentie €60,00). Sinds seizoen 2014-2015 is er ook een jeugdlicentie beschikbaar. Voor de jeugdlicentie moet de atleet in de jeugdcategorieën vallen van 13-15 jaar en 15-17 jaar. Deze licentie kost €30,00.

Wil je een licentie na 1 oktober 2017 aanvragen, neem dan contact op met het sportsecretariaat.

Contact sportsecretariaat
Nederlandse Ski Vereniging Sportsecretariaat
E-mail: sportsecretariaat@nederlandseskivereniging.nl

Praktische tips voor zelfstandige deelname aan internationale wedstrijden (onafhankelijk van NSkiV):

Eigen verantwoording
1. Ga na of de wedstrijd doorgaat c.q. verplaatst is (andere plaats en/of tijd). Zie hiervoor de IPC-kalender.
2. Geef op tijd door aan het sportsecretariaat aan welke wedstrijd jij wilt deelnemen. Aan de wedstrijden zijn vaak deadlines verbonden.
3. Indien jij bent verhinderd moet je jezelf afmelden bij de organisatie en het sportsecretariaat.

Vergeet naast alle kleding en materialen niet onderstaande spullen mee te nemen naar de wedstrijd
1. Een geldig paspoort;
2. Een geldige lidmaatschapskaart NSkiV;
3. Het telefoonnummer NSkiV-sportsecretariaat: +31 (0)70 310 11 48. Ons e-mail adres: sportsecretariaat@nederlandseskivereniging.nl

Melden bij wedstrijden
Meestal is het plaatselijk VVV-bureau of het gemeentehuis tijdelijk ingericht als rennburo/race office. Vraag ter plaatse naar de locatie van het rennburo/race office en het aanvangstijdstip van de teamcaptainsmeeting.

Teamcaptainsmeeting
De eerste teamcaptainsmeeting is meestal rond 17.00 uur op de dag voor de wedstrijd- of trainingsdag. Vraag dit zelf na bij aankomst. Op de teamcaptainsmeeting worden de startplaatsen bepaald en de startnummers uitgedeeld. Bij de teamcaptainsmeeting mogen alleen coaches en trainers aanwezig zijn. Indien er geen Nederlandse coach aanwezig is moet je een ander land vragen om jouw te vertegenwoordigen.

Alleen wedstrijden aangemeld door het sportsecretariaat of medewerkers van de Nederlandse Ski Vereniging zijn geldig.