Anti-doping

Iedere sporter die deelneemt aan (inter)nationale wedstrijden dient op de hoogte te zijn van de regels omtrent doping. Deze regels zijn vastgesteld door het Wereld Anti-Doping Agentschap (WADA). In Nederland worden zij vertegenwoordigd door de Dopingautoriteit.

De uitvoering van de regels is door de NSkiV ondergebracht bij de Stichting Instituut Sportrechtspraak (en ook formeel vastgelegd in de statuten van de NSkiV). De sporter verplicht zich tot naleving van deze regels, zoals onder andere vastgelegd (zowel rechten als plichten) in het doping- en tuchtreglement van de NSkiV. Ook op de website van het Instituut Sport Rechtspraak – www.isr.nl – zijn de verschillende reglementen te downloaden.

De volgende stukken in de rubriek reglementen zijn van belang:

Het is de verantwoording van de atleet zelf om op te hoogte te blijven van de meest recente documenten. Controleer daarom regelmatig of er wijzigingen zijn op de website van het Instituut Sport Rechtspraak.

Indien je vragen hebt over doping kun je contact opnemen met de Dopingautoriteit. Deze organisatie is dé Nederlandse autoriteit op het gebied van dopingcontroles en dopingvoorlichting. Op www.dopingautoriteit.nl is veel informatie te vinden over de risico’s, de rechten en de plichten van sporters en begeleiders bij dopingcontroles. De meest essentiële informatie staat echter hieronder op een rijtje:

Bij de Dopingautoriteit kan iedereen terecht die vragen heeft over doping én alles wat met doping te maken heeft. Heb je een vraag, stuur dan een e-mail naar: dopingvragen@dopingautoriteit.nl.

Wat je moet weten

De dopinglijst
Een sporter is altijd zelf verantwoordelijk voor wat zich in zijn of haar lichaam bevindt. Het is daarom van belang altijd goed te controleren of middelen die gebruikt worden op de dopinglijst voorkomen. Of het nu gaat om iets dat door een arts wordt voorgeschreven of om een middel dat bij de drogist wordt gekocht: in beide kunnen dopinggeduide stoffen voorkomen.

Medicijngebruik en dopingcontroles
Komt het dan toch voor dat een sporter, vanwege een ziekte of aandoening iets moet gebruiken wat op de dopinglijst staat, dan moet hiervoor dispensatie worden aangevraagd. Sporters die voornamelijk actief zijn op nationaal niveau, kunnen dit doen bij de Dopingautoriteit, via Geneesmiddelen Dispensatie Sporter (GDS). Sporters die internationaal actief zijn dienen dit meestal bij de internationale federatie af te handelen.

Doping in je vitaminepil?
Uit onderzoek is gebleken dat 2 tot 25% van alle voedingssupplementen vervuild zijn met dopinggeduide stoffen. Deze stoffen staan dus niet op het etiket vermeld, maar zitten er soms wel in. Sporters kunnen hierdoor onbewust positief testen en geschorst worden. Om de kans op zo’n onbedoelde positieve dopingcontrole te minimaliseren is het Nederlands Zekerheidssysteem Voedingssupplementen Topsport (NZVT) ontwikkeld. Mocht je voedingssupplementen willen gebruiken gebruik dan alleen NZVT-goedgekeurde voedingssupplementen. Dan hou je de kans op een positieve controle minimaal. Voor meer informatie, ga naar www.dopingautoriteit.nl/nzvt.

De dopingcontroleprocedure
Zorg dat je op de hoogte bent van de rechten en plichten tijdens een dopingcontroleprocedure. Hierdoor kom je nooit voor verrassingen te staan. Weigering van een dopingtest staat bijvoorbeeld gelijk aan het leveren van een positieve controle.

100% Dope Free
100% Dope Free betekent nee zeggen tegen doping. Het is een manier van leven waarbij je de verantwoordelijkheid neemt voor een dopingvrije sport en waarbij je op eigen kracht het beste uit jezelf haalt zonder het gebruik van verboden stoffen en methoden. Teken het statement, draag de 100% Dope Free – True Winner armband en draag het uit!

Sportsecretariaat

Ook kun je contact opnemen met het sportsecretariaat. Het sportsecretariaat is op de volgende manieren te bereiken:

Nederlandse Ski Vereniging
Sportsecretariaat