paraskien
Disciplines: Aangepast alpineskiën wordt wereldwijd beoefend en bestaat uit zeven disciplines: downhill, slalom, reuzenslalom, super-G, super combinatie en team events. Atleten combineren snelheid en behendigheid en bereiken snelheden van rond de honderd kilometer per uur. De wedstrijden worden geskied door mannelijke en vrouwelijke atleten met een fysieke beperking zoals dwarslaesie, hersenbeschadiging, amputatie en slechtziendheid.

Categorieën: Atleten strijden in drie categorieën op basis van hun functionele mogelijkheden. Deze categorieën zijn: staand, zittend of visueel. Een factorsysteem maakt het voor atleten met verschillende beperkingen mogelijk om tegen elkaar te strijden. Skiërs met visuele beperkingen worden geleid door de aanwijzingen die hun 'guide' tijdens het skiën doorgeeft aan de atleet. Andere atleten gebruiken materialen die zijn aangepast aan hun behoeften, waaronder een zitski of orthopedische hulpmiddelen.

Internationale federatie: World Para Alpine Skiing (voorheen IPC Alpine Skiing) fungeert als de Internationale Federatie voor de sport, die gecoördineerd wordt door de World Para Alpineskiën Technische Commissie. Er staan vijf disciplines op het Paralympische programma: downhill, super-G, super combinatie, reuzenslalom en slalom.

Internationale wedstrijden: Al sinds de jaren tachtig wordt er door Nederlanders deelgenomen aan internationale wedstrijden. Sinds 2008 is aangepast alpineskiën een volledig programma dat wordt ondersteund en uitgevoerd door de Nederlandse Ski Vereniging en erkent door NOC*NSF.
Nationale selectie aangepast alpine
  • Anna Jochemsen