parasnowboarden
Het parasnowboarden - ook wel aangepast snowboarden genoemd - is de benaming voor snowboarden met een lichamelijke beperking en bestaat uit de disciplines snowboardcross en banked slalom. De laatste discipline is in het seizoen 2014-2015 voor het eerst geïntroduceerd.

Categorieën: Atleten strijden in drie categorieën op basis van hun functionele mogelijkheden, de upper limb (beperking van het bovenlichaam) en lower limb 1 (beperking van het hele been) en lower limb 2 (beperking onder de knie) categorie. Er is in tegenstelling tot het aangepast alpineskiën geen factorsysteem voor de atleten binnen deze categorieën.

Internationale federatie: Het parasnowboarden is een hele jonge sport en sinds enkele jaren heeft de World Para Alpine Skiing (voorheen IPC Alpine Skiing) deze sport geadopteerd. Afgelopen Winterspelen stond het aangepast snowboarden voor het eerst op het programma met de snowboardcross voor atleten in de lower limb categorie. Bibian Mentel zorgde daar voor Nederlands goud.

Komend jaar wordt het volledige programma van het aangepast snowboard ondersteund en uitgevoerd door de Nederlandse Ski Vereniging en erkent door NOC*NSF.
Nationale selectie parasnowboarden
  • Mike Ultee